En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Information og debat om turneringer og arrangementer.

Redaktør: Hjelmen

Brugeravatar
Lamoron
Worldfamousblogger
Indlæg: 3721
Tilmeldt: tors jan 20, 2011 6:23 pm
Geografisk sted: Århus C, Danmark

En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Lamoron » tirs apr 01, 2014 8:46 pm

Hej boys. Svenskerne har fundet den her artikel, som jeg synes lyder som et super fornuftigt tweak til SoS, men jeg anerkender samtidigt at jeg ikke er den bedste dommer på det område. Kan i kloge hoveder ikke læse det igennem, og se om det giver lige så meget mening for jer?

http://www.discountgamesinc.com/blog/fi ... ristensen/
Medlem af FROB.

Billede

Brugeravatar
Jonesy
Dragon Father
Indlæg: 1811
Tilmeldt: tirs aug 12, 2008 11:11 am
Geografisk sted: Åårhus

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Jonesy » tirs apr 01, 2014 8:56 pm

Det er det bedste forslag jeg har set til et alternativ. Vi brugte CS da vi spillede skak, fordelt over hele året - det var supernemt.

Dette forslag holder fast ved at 1 win = 1 win - intet mere eller mindre. Der er ingen pointe i at farme sin modstander for CPs eller Army Points, og man kan ikke "booste" sin kammerat ved at lade ham vinde på CPs eller ødelægge hans chance ved at force et assassination.

I like it.
"...jeg er enig med Jonas" - Citat Hjelmen!

"...en ustoppelig warmachine-spillende kæmpe" - Citat Hjelmen!

Brugeravatar
mcpolle
Lich Lord
Indlæg: 1290
Tilmeldt: man sep 19, 2011 3:21 pm

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af mcpolle » tirs apr 01, 2014 9:22 pm

"like"

Det skal prøves i hvert fald, det virker som en god ide.

Polle

pfr
Bane Thrall
Indlæg: 430
Tilmeldt: fre jan 20, 2012 12:48 pm

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af pfr » ons apr 02, 2014 7:58 am

I Like it, I like it ALOT!

Ens inflydelsen på hvem du spiller er mindre og det er mere egne resultater der afgør din placering.
Et første runde nederlag gør det rigtig svært at kæmpe sig op i toppen- men
dette problem er der også ved et ren SoS eller CP, men det her system er hårde over for dem der taber første runde.
Jeg mener dog stadig det er et bedre system end ren SoS,


Peter

Brugeravatar
Hjelmen
The Arbiter
Indlæg: 6032
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 3:12 pm
Geografisk sted: København S

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Hjelmen » ons apr 02, 2014 8:19 am

Det virker meget fornuftigt!

Jeg håber også det kan give en god diskussion på et højere niveau om SoS, så det næste SR måske bliver mere fornuftigt på det punkt.
Og for øvrigt mener jeg at Legion bør nerfes.

Brugeravatar
Egern
Lich Lord
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre jun 15, 2012 10:04 pm
Geografisk sted: Århus - Danmark

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Egern » ons apr 02, 2014 8:50 am

Er selvfølgelig hård hvis man tænker at hhv. den bedste og næstebedste spiller møder hinanden tidligt... så vil den næstbedste ikke kunne komme op igen...

Men hvad... man skal stadig vinde sine spil for at blive nr. 1 så jeg er lidt ligeglad med anden, tredje osv. :)
Har malet Trollbloods, Mercenaries, Legion og Retribution - se mit forsøg her

Brugeravatar
Jakob
Lich Lord
Indlæg: 1352
Tilmeldt: ons sep 08, 2010 10:06 pm
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Jakob » ons apr 02, 2014 9:10 am

Egern skrev:Men hvad... man skal stadig vinde sine spil for at blive nr. 1 så jeg er lidt ligeglad med anden, tredje osv. :)
Det er bare ikke rigtigt, og det er jo det der er problemet..... :wink:

I den ideelle situation, hvor man starter en turnering med 8, 16, 32, 64, osv. spillere, og der ikke er nogen dropouts i toppen, så er det rigtigt, at man kan spille indtil der garanteret er én på toppen med sejre over hele linien. Virkeligheden er dog, at vi ofte ikke rammer den ideelle situation, og så er tiebreakers nødvendige.

Jeg synes cumulative-SoS er marginalt bedre end ren SoS. Det fjerner et par problemer, introducerer et par nye, reparerer lidt rundt omkring.... marginalt bedre.
Miljøet er det vi gør det til. Du er en del af det miljø. Læn dig tilbage, og nyd spillet :)

Mit Khador Paint Board
Jakob Olsen ; jakob@bitmatic.com ; 2834-2917

Brugeravatar
Lamoron
Worldfamousblogger
Indlæg: 3721
Tilmeldt: tors jan 20, 2011 6:23 pm
Geografisk sted: Århus C, Danmark

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Lamoron » ons apr 02, 2014 9:17 am

Jeg har luret på en ting jeg heller ikke helt kan greje konsekvenserne af. Hvad ville der ske hvis man lavede caster kills til første breaker, og control points som anden? Det belønner den 'rigtige' måde at spille Warmachine på, men samtidigt er control points ikke uvæsentlige, da 5-6 spil giver en stor mulighed for ties på caster kills?
Medlem af FROB.

Billede

Brugeravatar
Jakob
Lich Lord
Indlæg: 1352
Tilmeldt: ons sep 08, 2010 10:06 pm
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Jakob » ons apr 02, 2014 9:26 am

Lamoron skrev:Det belønner den 'rigtige' måde at spille Warmachine på....
Der er ikke nogen 'rigtig' måde at spille Warmachine på :|
Miljøet er det vi gør det til. Du er en del af det miljø. Læn dig tilbage, og nyd spillet :)

Mit Khador Paint Board
Jakob Olsen ; jakob@bitmatic.com ; 2834-2917

Brugeravatar
Jonesy
Dragon Father
Indlæg: 1811
Tilmeldt: tirs aug 12, 2008 11:11 am
Geografisk sted: Åårhus

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Jonesy » ons apr 02, 2014 10:56 am

Casterkills er lige så ringe en tiebreaker som Control Points. Det er en pseudo-værdi, der ligesom CPs, belønner en specifik måde/type liste/caster fremfor en anden. Så længe der er forskellige måder at vinde et spil på, må disse ikke differentieres i værdi i den samlede stilling. Cumulative Score giver en placering ud fra dem der har haft de sværeste spil - og er lige for alle - i modsætning til CPs som tiebreaker hvor man belønnes ekstra for at spille imod dårligere spillere.

Cumulative SoS er mindre sårbart end normal SoS, og har stadig en fordel i ikke at differentiere måder at vinde spillet på.

Som Jakob skriver er der ikke en rigtig måde at vinde på, enten vinder man ellers gør man ikke - CPs er ikke finere eller ringere end Casterkill og vice versa. Jeg håber den artikel og efterfølgende diskussion kan få PPs øjne på for problematikkerne omkring deres tiebreakers. Det betyder meget for vores lille andedam, netop fordi vi ikke ofte har det "korrekte" antal spillere til vores arrangementer.
"...jeg er enig med Jonas" - Citat Hjelmen!

"...en ustoppelig warmachine-spillende kæmpe" - Citat Hjelmen!

Brugeravatar
Lamoron
Worldfamousblogger
Indlæg: 3721
Tilmeldt: tors jan 20, 2011 6:23 pm
Geografisk sted: Århus C, Danmark

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Lamoron » ons apr 02, 2014 11:07 am

Den 'rigtige' skulle nok have været i gåseøjne, men hvis der er en forkert måde som du/i hele tiden siger er der også en rigtig måde :D
Medlem af FROB.

Billede

Brugeravatar
Jakob
Lich Lord
Indlæg: 1352
Tilmeldt: ons sep 08, 2010 10:06 pm
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Jakob » ons apr 02, 2014 11:11 am

I princippet kan man jo godt, som TO synes at én måde at spille på er den mest 'rigtige'.
Så kan man bruge tie-breakeers til at prøve at dreje sin turnering hen i retning af den spillemåde. CP vil tilktrække noget attrition, casterkills vil tiltrække assassination-lists, man kunne finde på mange flere.

Man skal bare gøre sig dét klart, at en tie-breaker typisk ikke er en neutral ting - og at dét ikke altid er en dårlig ting. SoS og cumulative-SoS er tæt på at være neutral, men har så en række andre problemer.
Miljøet er det vi gør det til. Du er en del af det miljø. Læn dig tilbage, og nyd spillet :)

Mit Khador Paint Board
Jakob Olsen ; jakob@bitmatic.com ; 2834-2917

Brugeravatar
Jonesy
Dragon Father
Indlæg: 1811
Tilmeldt: tirs aug 12, 2008 11:11 am
Geografisk sted: Åårhus

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Jonesy » ons apr 02, 2014 11:16 am

Forkert/rigtige måde, sikke noget vås ? Der er kun at vinde, ikke mere ikke mindre. Enhver gradbøjning af "en sejr" skævvrider værdien af de forskellige metoder til at få en sejr på - om det er casterkill, CPs eller deathclock.
"...jeg er enig med Jonas" - Citat Hjelmen!

"...en ustoppelig warmachine-spillende kæmpe" - Citat Hjelmen!

Brugeravatar
Hjelmen
The Arbiter
Indlæg: 6032
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 3:12 pm
Geografisk sted: København S

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Hjelmen » ons apr 02, 2014 11:17 am

[quote="Jonesy"]...[quote]There is no winning, only Zuul!
Og for øvrigt mener jeg at Legion bør nerfes.

Brugeravatar
Jonesy
Dragon Father
Indlæg: 1811
Tilmeldt: tirs aug 12, 2008 11:11 am
Geografisk sted: Åårhus

Re: En mulig løsning på SoS/CP problematikken.

Indlæg af Jonesy » ons apr 02, 2014 11:23 am

I AM THE GATEKEEPER!
"...jeg er enig med Jonas" - Citat Hjelmen!

"...en ustoppelig warmachine-spillende kæmpe" - Citat Hjelmen!

Besvar