Bøger

Her er plads til alt fra Immoren til begivenheder fra hverdagen.

Redaktør: Hjelmen

Brugeravatar
Charif
Press Ganger
Geografisk sted: Tilst, ved bilka i århus

Bøger

Indlæg af Charif » man maj 20, 2013 11:39 am

Nu havde Karsten jo så stor succes med at få nogle tegneserier, så nu prøver jeg med bøger.

Det er ved at være nogle år siden jeg rigtig har læst, og vil egentlig gerne i gang igen. Jeg er på jagt efter noget fantasy, men det er godt nok en jungle at finde rundt i.

Den sidste bog jeg læste var Eragon serien, som jeg faktisk syntes var rigtig god. Jeg gik i gang med A song of fire and ice efter at være faldet for Games of thrones TV-serien, men jeg gik i stå da det blev for "epic". Jeg synes det er en fantastisk bog, men der er simpelthen for mange karakterer at skulle forholde sig til. Jeg søger noget hvor der er fokus på en enkelt person eller lille gruppe. Det må meget gerne være en længere serie hvor karaktererne ikke bare er statiske da noget af det jeg rigtig godt kunne lide ved Eragon serien var der faktiske skete en udvikling af karaktererne, i et relativt "naturligt" tempo.

Jeg magter ikke "ned i hulen find skatten" bøger. Det må meget gerne være nogle med en meningsfuld handling, hvor man kan forholde sig til karaktererne.
Medlem af Frob
FOR COIN AND MONEY
mit mercenary slogan der sikkert er brugt andetsteds før

Brugeravatar
Kris
Dragon Father

Re: Bøger

Indlæg af Kris » man maj 20, 2013 12:42 pm

kommer meget an på om de skal være på dansk eller engelsk.

de 3 første bind i Runelords (David Farland, Linky) er rigtigt gode, men derefter trailer den lidt for meget over i epic som du skriver.

Belgarion serien (David Eddings, Linky) også rigtigt god. der er forholdsvist mange bøger af den mand, men der er bl.a. også fordi de engelske bøger er oversat til 2 danske pr stk.

Ringenes herre, hvis ikke du har læst dem. ( ja det epic, men det også ret godt)

the Riftwar Saga, eller Empire trillogy. Riftwar saga er lidt "Pre-Epic" man kan godt lugte hvad der kommer bagefter, men bøgerne rigtigt gode.
Empire trillogy er sjov at læse bagefter, da den giver perspektivet fra "den anden side" (Raymond E. Feist Linky)

/K
Senest rettet af Kris man maj 20, 2013 1:23 pm, rettet i alt 1 gang.

ESSO
Bane Knight
Geografisk sted: Tølløse,Holbæk

Indlæg af ESSO » man maj 20, 2013 1:08 pm

Andreas ESSO Jensen

Min manglende perfekte stavning, gør ikke mine argumenter invalide. ;)

Brugeravatar
Charif
Press Ganger

Indlæg af Charif » man maj 20, 2013 1:17 pm

Det er ikke så vigtigt med sprog, så længe det er dansk eller engelsk er det helt fint for mig.
Medlem af Frob
FOR COIN AND MONEY

Brugeravatar
Mouse
Propagandamusen
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Mouse » man maj 20, 2013 1:19 pm

The lord of light. Den eneste bog jeg frivilligt har læst 5+ gange.
..no human mind can be 100% wrong. Or, we might say, nobody is smart enough to be wrong all the time. (Ken Wilber, 2003

Brugeravatar
Lysgaard
World Ender
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Lysgaard » man maj 20, 2013 7:01 pm

The fareseer trilogi. Handler om en kongelige bastard og hans liv/kamp for at blive til noget. Rigtig god og meget få personer at holde styr på.

Discworld er fantastisk.

Brugeravatar
Lamoron
Worldfamousblogger
Geografisk sted: Århus C, Danmark

Indlæg af Lamoron » man maj 20, 2013 7:46 pm

Der er meget at vælge mellem. Personligt synes jeg de andre skyder lidt ved siden af (farseer trilogi muligvis en undtagelse), his du leder efter noget i stil med Eragon. Der er meget få af de rigtigt gode fantasy bøger der har meget simple plots og persongallerier, men jeg lægger lige hovedet i blød (det er trods alt mit fagområde) :D
Medlem af FROB.

Billede

Brugeravatar
Roar
Gobberen med den gule hat
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Roar » man maj 20, 2013 7:50 pm

His Dark Materials-triologien (den med Det Gyldne Kompas) af Pullman er måske ungdomsfantasy, men ualmindeligt velskrevet og ualmindeligt begavet - ud over at fortælle om hekse og isbjørne er det en bidende kritik af den katolske kirke og et svar på tiltale til Miltons fabelagtige Paradise Lost fra 1667.

Den har stået i skyggen af Harry Potter, der udkom i samme periode, men overgår den på alle punkter bortset fra salgtallene.

Er det primært let underholdning du er efter? Hvad vil du gerne have ud af at læse, et alternativ til en film oder? Jeg spørger for at regne ud, I hvilken retning du gerne vil ledes :).

R

EDIT: Nu skrev Laurents så. Mon ikke du får bedre vejledning af bibliotikaren end af litteraten ;) (Laurents må i øvrigt gerne pushe mig en god fantasy bog, sådan en har jeg nemlig aldrig læst, og jeg er kræsen. Det er en god opgave til ham, men måske ikke lige i denne tråd :) ).
Ceterum censeo felem viridem esse colorandam!

Brugeravatar
Kris
Dragon Father

Indlæg af Kris » man maj 20, 2013 7:53 pm

Personligt synes jeg de andre skyder lidt ved siden af (farseer trilogi muligvis en undtagelse), his du leder efter noget i stil med Eragon.
jeg vil lige skynde mig at sige at jeg ikke har læst Eragon, så jeg kan ikke rådgive ud fra den :) bøgerne er nogle jeg selv ahr læst og kunne lide.

/K

ESSO
Bane Knight
Geografisk sted: Tølløse,Holbæk

Indlæg af ESSO » man maj 20, 2013 8:11 pm

Ja Farseer trilogien, og de to næste i af samme forfatter (Robin Hobb) The Liveship Trilogy og Twany Man
Andreas ESSO Jensen

Min manglende perfekte stavning, gør ikke mine argumenter invalide. ;)

Brugeravatar
Charif
Press Ganger

Indlæg af Charif » man maj 20, 2013 9:31 pm

Det behøver ikke være i stil med Eragon, det er bare den seneste bog jeg har læst færdig (eller også var det the hunger games? Bog 1 var god, så gik det ned af bakke derfra syntes jeg), så derfor jeg nævnte den. Jeg gik død i A song of fire and ice af den simple grund der var for mange karakterer. Ringenes herre, på trods af der er relativt mange karakterer, synes jeg er rigtig god, da der ligesom er fokus på karaktererne hele vejen igennem. I A Song of fire and ice kan du læse 5+ kapitler uden at høre om en af hovedpersonerne. Jeg føler ikke der er mange karakterer i ringeness herre, omend der nok er ligeså mange som i A Song of fire and ice,. Jeg gider ikke genlæse Ringeness herre fordi der ikke er megen udvikling i karaktererne, hvilket er det jeg primært er på jagt efter.

Jeg vil gladelig læse noget der ikke er simplet. Så simplet plot/karakterer er på ingen måde noget jeg tænker i, hvis der er noget med mere "avancerede" plot/karakterer er det i virkeligheden det jeg er mere interesseret i. Det vigtigste er at der er dybde i personlighederne og en udvikling i både personerne og historien. Det må også meget gerne være en længere serie, fordi jeg fortrækker noget med dybde som man kan fordybe sig i.

Om tingene er velskrevet er nok ikke det jeg ligger mest mærke til, så længe karaktererne og historien er spændende. Jeg leder primært efter noget til underholdning. Jeg fik en lyst til at komme i gang med at læse igen for et par dage siden og tog 4-5 kapitler i song of fire and ice, men gik død i den, fordi den springer mellem så mange personer, hvilket bare irritere mig. Jeg vil gerne kunne fordybe mig i personerne, men det er bare ikke muligt når du læser 10 sider om en person og så 50+ sider om andre.

Det gyldne kompas serien læste jeg dengang den første film udkom, fantastiske bøger synes jeg, om end afslutningen på den sidste bog var tam. Synd de ikke fortsatte filmene, for filmen var meget tro mod bogen.

Jeg håber det giver mening.
Medlem af Frob
FOR COIN AND MONEY

Brugeravatar
Mouse
Propagandamusen
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Mouse » tirs maj 21, 2013 12:42 am

@Roar: http://en.wikipedia.org/wiki/Lord_of_Light

Jeg er måske ikke den litterære kender, men det her er en god historie. Jeg kan låne dig den.

@Charif: Jeg har His Dark Materials du kan låne.
..no human mind can be 100% wrong. Or, we might say, nobody is smart enough to be wrong all the time. (Ken Wilber, 2003

Brugeravatar
Overhamsteren
Lich Lord
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Indlæg af Overhamsteren » tirs maj 21, 2013 1:16 am

Charif skrev:Det behøver ikke være i stil med Eragon, det er bare den seneste bog jeg har læst færdig (eller også var det the hunger games? Bog 1 var god, så gik det ned af bakke derfra syntes jeg)
Altså den eneste fantasy bog du har læst færdig eller eneste fiktionsbog generelt?

Jeg kan godt lide at læse men er utrolig dårlig til at få gjort det, selvom jeg da efterhånden er ved at være igennem Song of Fire and Ice.

Ved godt det ikke er fantasy men vil da lige nævne Mænd Der Hader Kvinder og de to efterfølgende bøger, det er nok de bøger jeg har haft lettest ved at læse og meget spændende og underholdende.
No Goats
No Glory

Brugeravatar
Lamoron
Worldfamousblogger

Indlæg af Lamoron » tirs maj 21, 2013 6:29 am

Det gyldne kompas er en glimrende serie. Jeg er tilbøjelig til at sige Stormfront af Jim Butcher. Den første bog i serien er lidt bob-bob, for det er forfatterens første rigtige udgivelse, men bog 13 er den eneste bog jeg har købt i mange år, fordi jeg ikke kunne vente på at biblioteket fik den.

Der er mange forskellige personer i serien, men hver bog har fokus på et snævert udvalg. Det er en supernatural serie (magi i moderne tider), med en let tilgang til tingene, krydret med super humor og med meget personlig udvikling. Jeg kan lige smide et par citater, men eftersom jeg skriver fra min telefon bliver det fra hukommelse og ikke copy-paste.

"You might be wondering about the champagne, the massage, and the women? I find that my buildings are much less likely to burn down during your visits, if you're distracted by being treated like royalty" - byens største gangster boss.

"We won't die, and here's why. Thomas is to pretty, and I'm to stubborn, but most of all because polka will NEVER die!!!" - Harry Dresden.

"I'm a 38 year old single Jewish medical examiner, who needs to pick up his lederhosen to go perform in his one-man polka band. Mess up my life? Ha, do your worst." - Waldo Butters
Medlem af FROB.

Billede

Brugeravatar
Lamoron
Worldfamousblogger

Indlæg af Lamoron » tirs maj 21, 2013 6:50 am

Roar, har du læst Ender's Game, af Orson Scott Card? Jeg kan ikke huske titlen, men Joe Haldeman har også skrevet en mega fed science fiction bog.

Edit: Den hed Forever War. Joe var fysiker, astronom og et par andre ting, og har skrevet den mest realistiske bog om intergalaktisk krig jeg nogensinde har læst.

Dobbelt Edit: Neverwhere af Neil Gaiman var også en mulighed. Nu er ingen af de her bøger faktisk fantasy kan jeg lige se. Det sidste gode fantasy jeg læste var 'in the name of the wind' af Patrick Rothfuss, som var en stor positiv overraskelse.

Tredje Edit: Hvad har du faktisk læst som du synes var godt?
Medlem af FROB.

Billede

Besvar