Bartholdys hobby løjer

Pledges, hobby blogs og andre sammenhængende journaler

Redaktør: Roar

Brugeravatar
Inquisitor13
Mechanithrall
Geografisk sted: århus

Re: Bartholdys hobby løjer

Indlæg af Inquisitor13 » tors jul 26, 2012 3:01 pm

jesus! *suk* bukker mig i støvet!
-ah! No TEARS PLease!!! Its a Waste of GOOD Suffering!

Brugeravatar
Roar
Gobberen med den gule hat
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Roar » fre jul 27, 2012 9:33 am

Hmm. Jeg skrev en hel masse og kom til at slette det. D'oh. Så nu får du den korte variant :).

Det gode:
- Kappen er mega fed! Fede blends og virkelig godt farvevalg med skygger og highlights.
- Huden er også rigtig god, jeg ville nok have nogle varmere hudfarver i dele af ansigtet, f.eks. omkring munden, for at give huden noget liv. Men det er en smagssag.
- Det sorte læder på ryggen, der holder racken oppe, er virkelig lækkert blendet. Sort er svært.
- Det benfarvede bånd omkring lemmer og våben er godt lavet og passer godt ind som neutral tertiær farve.

Det knap så gode:
- Den røde farve er malplaceret på flere måder. Den skaber den forvirring gennem unødvendige kontraster med de grønne toner. Du har masser af kontrast mellem de grønne og varm gulebrune, den grøn/røde er efter min mening alt for krads med de rene røde og grønne på en model, der skal virke "naturlig". Dertil har den ikke samme ""lyssætning" som resten af modellen, dvs. samme mængde lys og skygge, så den kommer til at står ud og virke lidt mærkelig.
- I forlængelse af det har du for mange rene farver. Med det blå i lyset på øksen har du gul, grøn, rød og blå tilstede i meget rene varianter. Det roder og passer ikke til modellen (eller til 99% af modeller i det hele taget :) ). Jeg ville droppe den røde helt: Male indersiden af kappen mørk jordbrun fx og male båndende på trophy racken i den sorte farve, du bruger for neden på racken. Det dyreagtige, bestialske ville have rigtig godt af en mere begrænset palette. Muligvis kunne man godt beholde den røde på amuletterne på brystet.

Småting:
- Der mangler brown/black lining hist og her, f.eks. omkring knogledelene på kappen og mellem hætten og ansigtet.
- Knogledelene synes at virke lidt flade i farven, det er som om skyggerne mangler dybde. Det ser ud til, at din skyggefarve er meget grå, tror godt den kunne bruge noget brunligt i skyggen. Det er svært at bedømme, om det er lyssætningen på fotoet, der snyder.
- Basen kunne godt bruge noget kærlighed. Mos og vand/mudder kunne være et bud.

Håber det kunne bruges :)

R
Ceterum censeo felem viridem esse colorandam!

Brugeravatar
PBartholdy
Mechanithrall

Indlæg af PBartholdy » fre jul 27, 2012 9:48 am

Tusind tak for det yderst brugbare svar Roar!

Først og fremmest tak for de positive kommentarer.

Dernæst tak for kritikken også ;) Det er super brugbart. Jeg tænkte godt over om det ville blive for meget med både at have en ren blå, grøn og rød på figuren. Jeg overvejede kort at OSL'en på øksen skulle have været rød, men med dine kommentarer i tankerne her er jeg glad for at jeg valgte blå. Den grøn/røde sammensætning er tricky for mig, jeg forstår godt hvad du mener mht. de stærke kontrastforhold, men jeg synes ikke det springer så meget i øjnene. Jeg er dog også lige netop rød/grøn farveblind, så jeg skal ikke kunne sige om det er derfor, jeg ikke ser det som et problem.
Jeg har forsøgt at være opmærksom på farveteori, deraf valget af den røde og grønne, men jeg har ikke meget øvelse med det, og noget rutine i farvevalg ville helt sikkert hjælpe mig på vej. Jeg tror Massive Voodoo har noget om farveteori, så det må jeg kigge på. Jeg har dog stadig farveblindheden at slås med. (Da jeg var en 15 år gammel malede jeg en umber hulk efter et billede fra en D&D monsters manual. Jeg viste min figur til en ven som prompte sagde at den var rigtig flot, men hvor var alt det grønne? Han påpegede så at tegningen i bogen havde en del grønne nuancer, og dem havde jeg slet ikke set, så den var helt gyldenbrun min version.)

Skyggerne på knogledelene er ret grå/blålige jo, det har du ret i. Det var i et forsøg på at eksperimentere lidt med skyggerne. Jeg plejer så tit at shade i brunlige nuancer, så nu ville jeg prøve noget andet.

Jeg har dog lakeret figuren nu, så jeg kommer ikke til at arbejde videre på den her, men jeg skal jo have nogle flere minions op at stå, så jeg må huske det til kommende modeller.

Basen er i øvrigt ikke færdig endnu. Det glemte jeg at skrive før. Der skal water effects på og nogle grass tufts.

Endnu engang tak for den konstruktive kritik!

Brugeravatar
Roar

Indlæg af Roar » fre jul 27, 2012 10:03 am

PBartholdy skrev:Den grøn/røde sammensætning er tricky for mig, jeg forstår godt hvad du mener mht. de stærke kontrastforhold, men jeg synes ikke det springer så meget i øjnene. Jeg er dog også lige netop rød/grøn farveblind, så jeg skal ikke kunne sige om det er derfor, jeg ikke ser det som et problem.
Puha, ja, det er jo et problem. Jeg har en del venner, der maler med forskellige former for farveblindhed, og det er noget bøvl, fordi man kun har teorien at holde sig til, når man ikke selv kan se det tydeligt.

Jeg synes det springer meget i øjnene :).
Jeg har forsøgt at være opmærksom på farveteori, deraf valget af den røde og grønne, men jeg har ikke meget øvelse med det, og noget rutine i farvevalg ville helt sikkert hjælpe mig på vej. Jeg tror Massive Voodoo har noget om farveteori, så det må jeg kigge på.
Kontrastfarver er rigtig effektive, men de kan udføres på mange forskellige måder med forskellige effekter. Kontraster mellem to "rene farver" ser meget kunstig ud, så det kan se fint ud på kunstige ting. Tjek f.eks. den lilla/gule kontrast på ham her: http://www.coolminiornot.com/270416 - det giver et kunstigt udtryk, der svinger super godt med dukke og giver gode cirkus/harlekin-associationer. Eller robotten her http://www.coolminiornot.com/304068?browseid=2295614 - blå/orange = kunstigt = godt til en robot :).

Men kontraster kan sagtens gøres meget mere subtile. Tjek f.eks. PPs studio-Barnabas, som jeg synes er super lækker: http://privateerpress.com/files/product ... rnabas.png . Kontrasten er mellem en lys, bleg grøn hud og kappen, der er brun med rødlige undertoner. Det ligner grøn og brun, men er en grøn/rød lys/mørk kontrast, der virker super godt efter min mening. Begge farver er samtidig afdæmpede, hvilket underbygger det naturlige i modellen. Hele det setup har så en kraftig kontrast i den rene røde i blodfarven om munden. Det hel er underspillet og jeg synes det er fremragende.
Basen er i øvrigt ikke færdig endnu. Det glemte jeg at skrive før. Der skal water effects på og nogle grass tufts.
Yay!

R

Brugeravatar
PBartholdy
Mechanithrall

Indlæg af PBartholdy » fre jul 27, 2012 1:22 pm

Roar skrev:
Kontrastfarver er rigtig effektive, men de kan udføres på mange forskellige måder med forskellige effekter. Kontraster mellem to "rene farver" ser meget kunstig ud, så det kan se fint ud på kunstige ting. Tjek f.eks. den lilla/gule kontrast på ham her: http://www.coolminiornot.com/270416 - det giver et kunstigt udtryk, der svinger super godt med dukke og giver gode cirkus/harlekin-associationer. Eller robotten her http://www.coolminiornot.com/304068?browseid=2295614 - blå/orange = kunstigt = godt til en robot :).

Men kontraster kan sagtens gøres meget mere subtile. Tjek f.eks. PPs studio-Barnabas, som jeg synes er super lækker: http://privateerpress.com/files/product ... rnabas.png . Kontrasten er mellem en lys, bleg grøn hud og kappen, der er brun med rødlige undertoner. Det ligner grøn og brun, men er en grøn/rød lys/mørk kontrast, der virker super godt efter min mening. Begge farver er samtidig afdæmpede, hvilket underbygger det naturlige i modellen. Hele det setup har så en kraftig kontrast i den rene røde i blodfarven om munden. Det hel er underspillet og jeg synes det er fremragende.
Ok ja, den studio-Barnabas synes jeg nemlig at er lidt kedelig, men det er meget muligt at det er min farveblindhed der spiller mig et puds.
Men jeg kan måske lære det ved at få ordentlig styr på teknikken, og huske at have en gennemført stil, i stedet for at blande stilarter som jeg vidst ubevidst er kommet til på min Barnabas.

Så har jeg ellers fået gang i vand-effekten. Det er dog Vallejo stillwater jeg leger med, og det er altså lidt et skod-produkt da det trækker sig ekstremt meget sammen. Jeg kunne godt tænke mig at arbejde med Envirotex Lite, som er det produkt jeg har set få mest rosende omtale ift. vandeffekt, men det er nær umuligt at skaffe her i DK. Eller hvad?

Brugeravatar
Egern
Lich Lord
Geografisk sted: Århus - Danmark

Indlæg af Egern » fre jul 27, 2012 2:46 pm

Har nok været inde og se på den model 10-15 gange nu så nu synes jeg det var på tide at komme med lidt feedback!

Modellen fanger mig utrolig meget (sjovt nok let at afgøre eftersom jeg sjældent kigger meget mere end 1-2 gange på en figur)...
Ved første øjekast syntes jeg kappen gik for meget i et med hele modellen, men jeg har skiftet pænt meget mening og jo mere jeg kigger på den jo bedre bliver det som en samlet model... Kappen er superflot :)
Den røde farve synes jeg egentlig også er okay på bagsiden af kappen nede ved foden og på træstavene i toppen, men lige der ved ansigtet under "hagen" er den måske lidt "vild"?
Og så gør den økse der mig altså bare svimmel... den er så fucking awesome jeg gad virkelig godt jeg kunne finde ud af det med metallics som du kan!... suk...

Alt i alt rigtig mange gange thumbs up og klap på skuldren ;)
Mvh. Egern
Har malet Trollbloods, Mercenaries, Legion og Retribution - se mit forsøg her

Brugeravatar
PBartholdy
Mechanithrall

Indlæg af PBartholdy » lør jul 28, 2012 10:56 pm

Mange tak for det Egern!

Ja, det er nok mest der ved hagen at den står ud med den røde farve. Det kan være at jeg gør noget ved den lige dér. Nu har den fået noget mat lak, så det burde være til at male på.
Mht. øksen. Det er simpelthen two-brush blending der har løftet mine maleevner helt enormt. Jeg kan varmt anbefale den teknik. Jeg bruger også Vallejo glaze medium til at forlænge malingens tørretid lidt. Det gør at den er nemmere at 'tvære ud', så man kan få lavet nogle gode blends.

Desværre er vandeffekten gået lidt galt. Jeg har brugt Vallejos Still Water, og ikke nok med at det skrumper ind når det tørrer, nu er det også krakelleret forskellige steder, så det ser helt forkert ud. Det er lidt af et møgprodukt. Jeg håber ikke basen er helt ødelagt dog. Jeg vil prøve at få fat i noget Envirotex Lite fra en engelsk forhandler. Det lader til at være det mest roste vand-effekt produkt på nettet.
EDIT:

Her er billeder af ham som han ser ud nu. I vil måske kunne se de revner der er i vandeffekten.

Billede

Indtil Envirotex'en dukker op, så vil jeg kaste mig ud i et andet projekt:

Billede

Brugeravatar
PBartholdy
Mechanithrall

Indlæg af PBartholdy » ons aug 01, 2012 11:51 am

I dag har jeg så omsider afleveret mit speciale! Nu kan jeg begynde at sluse mig selv ud i det sociale liv igen, og nyde min midlertidige frihed, indtil A-kassen slår kløerne i mig med mødebookings osv.

Derfor har jeg nu også lidt ekstra tid til at fifle med hobby stuff. Jeg har gang i tre projekter nu, Trollbloods, Blindwater og Cryx. Cryx skal jeg mest af alt have spilleklar, og så er hordes fraktionerne tænkt som slow grow, detalje nusseri projekter.

Brugeravatar
Hjelmen
The Arbiter
Geografisk sted: København S

Indlæg af Hjelmen » ons aug 01, 2012 12:06 pm

Tillykke med specialet! Skal du forsvare det, eller får du bare en karakter om fire til seks uger? :P
Og for øvrigt mener jeg at Legion bør nerfes.

Brugeravatar
PBartholdy
Mechanithrall

Indlæg af PBartholdy » ons aug 01, 2012 12:16 pm

Takker! Nej, det skal ikke forsvares. Jeg får udstukket en karakter om et sted mellem en og seks måneder, hvis jeg kender Københavns universitet ret.
Til gengæld har jeg fået en kuglepen og et krus med bolcher i. Fantastisk.

Brugeravatar
Hjelmen
The Arbiter
Geografisk sted: København S

Indlæg af Hjelmen » ons aug 01, 2012 12:23 pm

Fedt! Er det gode bolsjer?
Og for øvrigt mener jeg at Legion bør nerfes.

Brugeravatar
PBartholdy
Mechanithrall

Indlæg af PBartholdy » tors aug 02, 2012 9:48 am

Hjelmen skrev:Fedt! Er det gode bolsjer?
Mega gode. klart de seks år værd det tog at gennemføre studiet ;)

Brugeravatar
Egern
Lich Lord
Geografisk sted: Århus - Danmark

Indlæg af Egern » fre aug 03, 2012 12:01 pm

Tillykke:)
Og øv at der er revner... Men, måske grundet at jeg ser det på min iPhone, kan jeg ikke se dem...
Har malet Trollbloods, Mercenaries, Legion og Retribution - se mit forsøg her

Brugeravatar
Inquisitor13
Mechanithrall
Geografisk sted: århus

Indlæg af Inquisitor13 » fre aug 03, 2012 4:46 pm

PBartholdy skrev:
Hjelmen skrev:Fedt! Er det gode bolsjer?
Mega gode. klart de seks år værd det tog at gennemføre studiet ;)

haha sejt! og tilykke!
-ah! No TEARS PLease!!! Its a Waste of GOOD Suffering!

Brugeravatar
Roar

Indlæg af Roar » lør aug 04, 2012 9:15 am

Har Københavns Universitet råd til at give bolscher til folk der aflevere speciale?! Når jeg afleverer min ph.d.-afhandling er jeg heldig, hvis de stiller et lille flag på bordet :).

Nej gas, stort tillykke!

R

Besvar