Scyrah's Blade: Mads O's Retribution Blog

Pledges, hobby blogs og andre sammenhængende journaler

Redaktør: Roar

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous
Geografisk sted: Århus N

Re: Scyrah's Blade: Mads O's Retribution Blog

Indlæg af Mads O » man apr 25, 2016 2:43 pm

Nå...øhm...så gik jeg sgu i stå igen.
Jeg var som sagt med til X-mas Brawl i Einherjerne i december. Det gik såmænd fint nok, sådan rent resultatmæssigt (læs: jeg tabte vist nok alle tre spil). Men det var også en test for mig for at se om jeg var villig til lige så stille at vove mig tilbage ind i WM/H-miljøet.
Jeg har ikke spillet, malet eller holdt mig opdateret omkring WM/H siden. Så det kan måske give et lille hint til hvordan jeg havde det omkring det at vende tilbage til WM/H efter eventet.

Nu har jeg tidligere brokket mig side op og side ned omkring hvad jeg synes var galt med miljøet i Aarhus/den store vide verden, så det vil jeg ikke gentage hér. Så jeg vil nøjes med at sige at jeg havde forventet sjovere og mindre tunede lister til et hygge-event. :P
Oplevelsen var bestemt ikke dårlig, men bekræftede desværre for mig at Warmachine som spil ikke bød på det jeg eftersøgte i et figurspil. Så det reflekterer ikke mine modstandere eller det de stillede, men hovedsageligt min spiloplevelse og spilbalancen i spillet (læs: jeg hader infanteri og gider egentlig ikke spille med eller mod det (i større mængder). Men det er en præference og ikke på nogen måde en klandring af folk der synes det er pissefedt at spille med).
Så jeg valgte i vanlig stil at luske tilbage i mit hul, hvor jeg så stille kan sidde og mumle min utilfredshed for mig selv, hvor det ikke generer andre mennesker. :P

MEN!
Nu kommer der jo en nu version af spillet! Og det skal jeg da se lidt på. Nu har jeg kun skimmet de informationer der indtil videre er kommet omkring Mk III, men umiddelbart kan jeg lide det.
Så den store og på ingen måde gennemtænkte plan er at jeg vil spille den caster jeg synes absolut bedst om i Retribution, og lave en hær med ham i spidsen og spille med den indtil jeg bliver ligeså træt af ham som jeg blev i MkII, nemlig Garryth.
For de af min læserskare der har en helt enormt exceptionel hukommelse, så vil det nok komme som en overraskelse at det er Garryth der falder mit hjerte nærmest blandt de vrede elvere. Men det er nok mest fordi jeg gentagne gange har ytret at han sutter absolut æselgonader i spillet. For det gør han. I Mk II...
Men min tanke er, at med de nye regler for focus og battlegroups, så kan Garryth da ikke blive andet end en fænomenalt god support-caster og samtidig køre et par jacks uden at skulle aflede sin opmærksomhed alt for meget.
Garryths problem i MkII var jo netop at han ikke kunne ofre sin Focus på sine 'jacks eller på spells på noget tidspunkt hvis han selv havde nogen som helst intention om at slutte sin activation tættere på fjenden. Så det håber jeg da at der kan ændres på i den kommende version, hvor jeg også håber at den vrede fanatiske kriger-munk kan få en værktøjskasse der er lidt mindre "kan-selv" og lidt mere "efter dem, drenge!".

Så jeg agter at male og stille følgende liste, stort set upåagtet hvordan deres regler ender med at være, med undtagelse selvfølgelig af at det skal være en lovlig liste:
Garryth (25-30 'jack points)
Phoenix (~20)
Banshee (~20 points)
Griffon (8-10 points)
Stormfall Archers (~10 points)
Artificer (~5 points)
Arcanist (2-3 points)
Destor Thane (7-9 points)
Narn (~5 points)
Det giver cirka 50 points, plus/minus det løse, og har lidt skydning, lidt nærkamp og lidt magi. Og ikke mindst, så har den Garryth i spidsen, og kan derfor ikke slå helt fejl.
Jeg har ingen idé om hvilken vej meta'et hælder, og agter egentlig heller ikke at spekulere alt for meget over det. Jeg tænker bare at hvis alle har en 2-3 warjacks med, og en anelse mindre infanteri, så bliver det sjovere at have warjacks med i det store hele.

Så mit pledge for MkIII: At være lidt mindre knotten og se lidt bort fra hvad folk der forsøger at overintellektualisere figurspil mener og istedet bare spille for sjovs skyld med lister der sikkert ikke fungerer på skrivebordet, men så heller ikke gør det på spillebordet heller...
Det skal nok blive godt.
IRL: Mads Ole Gaardsted
Mads O skrev: Det har jeg aldrig sagt.

Brugeravatar
spinnd
Dragon Father
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af spinnd » man apr 25, 2016 4:10 pm

Jeg var da egentligt ret glad for Garryth, i mk2, han fik da en del spil i starten af 2015.

Jeg har på fornemmelsen at han får ny spell, Admonition. Den ligger godt til ham.

Dejligt at du har lyst til at prøve igen.
FAD: exSkorne - Retribution - exCryx - exLegion - Pirater på vej
PaintFAD: Ovenstående plus Legion, Trollblood, Khador, Cygnar, CSM og Tyranid.

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous

Indlæg af Mads O » man apr 25, 2016 5:10 pm

Tjah, jeg har aldrig kunnet få ham til at fungere.
Jovist, jeg har vundet spil med ham. Men i de spil har han meget sjældent gjort andet end at holde på sit fokus og ladet hæren gøre arbejdet for ham. Og til sidst er han så hoppet ind og har featet/dolket modstanderen indtil han ikke gjorde modstand mere.

Men jeg har et eller andet sted i denne blog sagt at han sikkert kunne bruges som en slags support caster, der render rundt og skyder boostede POW 12 skud hvor der er brug for det, og ellers holder sig i baggrunden indtil der er brug for ham.
Min forhåbning er som sagt at med MkIII reglerne, så kommer han til at kunne byde på også at kunne støtte et mindre antal warjacks uden at det skal være på bekostning af hans evne til selv at gå fremad og lave lidt ravage.

Brugeravatar
Nixon
Battlegroup Far
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Nixon » man apr 25, 2016 5:13 pm

Velkommen tilbage Mads! Det bliver spændende at se om du får ret med hensyn til Garryth.
Alt andet end lige bør han blive bedre.

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous

Indlæg af Mads O » man apr 25, 2016 6:33 pm

Ja, jeg ser som sagt frem til den kommende version. Ikke at den nødvendigvis kommer til at rette op på alt det jeg gerne så ændret.
Men så er det jo heldigt at vi alle er så forskellige, og derfor har forskellige præferencer. Så om ikke andet, så tror jeg da at en ny version er noget som WM/H-miljøet som helhed vil blive rigtig glade for i længden, også selvom det ikke lige skulle falde i min personlige smag.

Men så kan jeg jo bare i vanlig stil sidde som en lille trold under min lille bro og dukke frem i ny og næ når en lille buk skulle komme forbi og sige hej. Så mon ikke det hele nok skal ende godt, som i et rigtigt eventyr? :)

Brugeravatar
Lamoron
Worldfamousblogger
Geografisk sted: Århus C, Danmark

Indlæg af Lamoron » tirs apr 26, 2016 8:46 am

Husum tog Garryth med til en mini-turnering og lavede tre ranged assassinations med ham - personligt - så det er bare det du skal :D
Medlem af FROB.

Billede

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous

Indlæg af Mads O » tirs apr 26, 2016 11:49 am

Ja, nu må vi se. Garryth (som det gælder for alle casters) bliver jo næppe ændret til ukendelighed. Og modellen har jo to pistoler og tilhørende dolke. Så han må om ikke andet stadig have muligheden for at skyde nogenlunde effektivt og dolke til døde.
Så er spørgsmålet bare om han har mere i posen. Ikke at der er noget som helst i vejen med boostede POW 12. Særligt når de kan plantes med fin præcision hvor der er brug for dem, også selv om det ikke nødvendigvis er modstanderens caster.

Jeg ser frem til det i alle fald. Når det hele uvægerligt går helt galt og jeg bliver sur på Garryth, så har jeg da heldigvis et par andre warcasters at falde tilbage på. Men planen er som sagt at være en anelse mere vedholden end jeg hidtil har været før jeg har kaldt Garryth en total spade.

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous

Indlæg af Mads O » tirs apr 26, 2016 12:50 pm

Af andre spænende nyheder, så fandt jeg ganske tilfældigt en liste jeg havde med til Warcon for mere end 10 år siden.
Jeg blev vist nok nummer 2 eller 3 med listen.
  • Captain Victoria Haley
    Lancer
    10 Sword Knights
    7 Trenchers
    6 Long Gunners
    3 Storm Smiths
    Rhupert Carvolo
    Journeyman Warcaster
    Eyriss
Jeps, masser af infanteri. Ganske usædvanligt for den tid indeholder hæren en Warjack.
Så vidt jeg husker var det en ret ensidig "kast Temporal Barrier, pop feat -> collect bacon"-liste.
Det var for lige at illustrere at selvom man harcelerer og gør udfald mod ting man ikke bryder sig om, så betyder det ikke at man ikke også har lov til at være lidt hyklerisk når det passer én.
Til mit forsvar skal det siges at det var i en tid hvor kun Protectorate stillede Heavy Warjacks (eller egentlig, warjacks i det hele taget), hvor light warjacks næsten kun så dagens lys hvis de havde en Arc Node (eller igen, Protectorate), og hvor Zealots og Kreoss Drop n' Pop var hverdagskost. Hære med mindre end 25 modeller var faktisk væsentlig sjældnere end de er nu.
De rosenrøde briller man tager på når man ser tilbage kan nogle gange ikke helt skjule den sandhed der faktisk gemmer sig når man ser ordentligt efter. :P

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous

Indlæg af Mads O » ons maj 11, 2016 11:30 am

Ja, så kom der jo en Retribution Insider.
Og det er såmænd ikke selve indholdet af insideren der interesserer mig, da det lader til at Retribution infanteri får et skub opad og myrmidons forbliver (relativt) uændrede.

Det er den lille inskudte sætning omkring hvordan Focus på en warcaster nu virker til at reducere skaden der får den lille spirende fis i min hornlygte til at blusse lidt op.
Under insidertråden blev den kære Garryth's feat nemlig spoilet, og om end den er (igen, relativt) uændret, så betyder dét at modstanderen ikke kan "spende focus" når Garryth feater jo, at modstanderens warcaster ikke kan reducere skade ved at bruge focus.

Med andre ord, hvor Garryth's feat før mest gjorde at modstanderen var nødt til at campe focus på sin 'caster i sin næste tur, og Garryth så derfor typisk var én af de eneste i hæren der derefter kunne slå igennem dennes ARM effektivt, så kan hans feat nu bruges som en støtte til andre elementer i hans hær i samme tur som han popper den. Assassination via Heavy Myrmidon med andre ord.
Så jeg ser en spæd glød i mit håb om at Garryth bliver en endnu bedre support caster i MkIII.

Ydermere har denne ændring til hvordan overboosting af powerfields virker i MkIII fået mig overbevist om at jeg skal have Elara snarest muligt.
Som en overdrevent vittig fyr på PP's forum skriver om Elara:
Fyr på PP forum skrev:And I'm not even going to go into much detail with elara but seriously all the Jr. warcasters are in the A-B range and then you look at Elara over in the special classroom trying to slam a revolving door.
Jeg tænker i alle fald at hun kunne være et sjovt indslag, nu hvor hun ikke nødvendigvis bare dør af det første POW 10 der lander i nærheden af hende.

Og sammen med alle de andre spoilede ændringer til både Retribution og grundreglerne, så ser jeg da potentiale for endeløs spas og hurlumhej i fremtiden. Jeg er i alle fald (påpasseligt) optimistisk.

P.S: Jeg har malet. Men er i vanlig stil ikke tilnærmelsesvist færdig med noget.

Brugeravatar
spinnd
Dragon Father
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af spinnd » fre maj 13, 2016 4:27 pm

Mads O skrev:Ja, nu må vi se. Garryth (som det gælder for alle casters) bliver jo næppe ændret til ukendelighed. Og modellen har jo to pistoler og tilhørende dolke. Så han må om ikke andet stadig have muligheden for at skyde nogenlunde effektivt og dolke til døde.
Så er spørgsmålet bare om han har mere i posen. Ikke at der er noget som helst i vejen med boostede POW 12. Særligt når de kan plantes med fin præcision hvor der er brug for dem, også selv om det ikke nødvendigvis er modstanderens caster.

Jeg ser frem til det i alle fald. Når det hele uvægerligt går helt galt og jeg bliver sur på Garryth, så har jeg da heldigvis et par andre warcasters at falde tilbage på. Men planen er som sagt at være en anelse mere vedholden end jeg hidtil har været før jeg har kaldt Garryth en total spade.

Her er lidt nyt om Garryth

Garryth's feat now prevents casting spells, channeling spells, spending focus or fury points, or being moved by place effects for one round.

He also's gotten a bit more limber and now has Acrobatics

Also his pistols and blades picked up Blessed as most people guessed. His blades also kept Weapon Master and Grievous Wounds."
FAD: exSkorne - Retribution - exCryx - exLegion - Pirater på vej
PaintFAD: Ovenstående plus Legion, Trollblood, Khador, Cygnar, CSM og Tyranid.

Brugeravatar
elflord
World Ender
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af elflord » fre maj 13, 2016 11:24 pm

Det lyder da godt nok ekstremt. Så i en runde kan ens Jacks eller Beasts ikke en skid, og samtidig er ens Caster ufattelig nem at pille ud pga ingen transfer eller overboost???
Aka: Karsten W Bang
Warmachine & Hordes Android App: IronGrudge.

Brugeravatar
Overhamsteren
Lich Lord
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Indlæg af Overhamsteren » lør maj 14, 2016 12:24 am

Synes også det lød rimelig gak, men det er nogenlunde det samme som det altid har været, udover den øgede assassination trussel, hvilket selvfølgelig er et betydeligt boost.

At det også virker imod hordes nu synes jeg dog kun er en god ting, fjollet med feats der kun rammer halvdelen af spillet.

Eller stopper det rent faktisk warbeasts? Warbeast 'spender' vel ikke fury, de forcer og genererer fury? Ens warlock kan vel også stadig dumpe fury?
No Goats
No Glory

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous

Indlæg af Mads O » man maj 16, 2016 6:01 pm

Det er blevet klarificeret at warbeasts stadig kan forces, ja. Men warlocks er stadig relativt lukket ned.
Til gengæld er Garryth jo ikke længere Arcane Assassin, så han kan ikke længere ignorere alt det campeze focus turen efter som han kunne før.
Mindre setup, mere tju bang-feat. Jeg ved ikke helt hvilken type jeg foretrækker.

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous

Indlæg af Mads O » ons maj 18, 2016 10:19 pm

Så blev Helynna også spoilet. Og hun ser da faktisk slet ikke så tosset ud endda. Både modellen og regler er da i alle fald ikke noget der får mig til at løbe skrigende væk.
Siden den hidtil eneste måde at skaffe hende på er i en Battlegroup Box MkIII, så må jeg hellere få sådan et når det engang udkommer. Sådan en boks koster nogenlunde det samme som et Myrmidon kit, så det kan man jo dårligt klage over.
En af de største fordele ved sådan en boks er jo netop at der er hele 3 Myrmidons i pakken. Det vil faktisk være en fordobling af antallet af Myrmidons jeg ejer. Men potentielt dubletter af Manticore og Griffon.
Jeg tænker at jeg med de løsdele jeg har til at ligge godt kan transmogriffe Manticoren om til en Hydra eller noget lignende. Men Griffon er der vist ikke nogen der nogensinde har taget skade af at have 2 af...:P Særligt hvis min plan er at spille lidt med Elara og Helynna. De bliver sikkert vældig glade for lidt billige (8 pts for en Griffon) warjacks de kan hundse rundt med.

Så den store overordnede og sikkert allerede dødsdømte plan for den korte tid inden MkIII lander må være:
- Anskaffe Elara
- Male:
  • - Epic Vyros
    - Elara
    - Sentinels + UA
    - Banshee
Når så Mk III lander, så vil planen være noget lignende følgende:
  • - Anskaffe Retribution Battlegroup Box Mk III samt Faction Deck MkIII
    - Male Epic Vyros færdig
    - Samle Elara, måske kaste lidt maling på hende
    - Grunde Sentinels + UA.
    - Konstatere at jeg hellere vil have Invictors og sylte maling af Sentinels på ubestemt tid.
    - Male resten af Banshee
    - Lege lidt med Mk III reglerne
Jeg er som det ses ovenfor ikke så naiv at jeg tror at jeg formår at sætte flueben ved andet end at skaffe Elara i løbet af de næste 6 ugers tid... ;)
Så der kommer i denne omgang ikke noget der ligner en lovning på regelmæssige opdateringer (aka, intet er egentlig ændret fra hvordan denne blog hidtil har fungeret...:P)

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous

Indlæg af Mads O » ons maj 18, 2016 10:19 pm

Så blev Helynna også spoilet. Og hun ser da faktisk slet ikke så tosset ud endda. Både modellen og regler er da i alle fald ikke noget der får mig til at løbe skrigende væk.
Siden den umiddelbart eneste måde at skaffe hende på er i en Battlegroup Box Mk III, så må jeg hellere få sådan en når den engang udkommer. Sådan en boks koster nogenlunde det samme som et Myrmidon kit, så det kan man jo dårligt klage over.
En af de største fordele ved sådan en boks er jo netop at der er hele 3 Myrmidons i pakken. Det vil faktisk være en fordobling af antallet af Myrmidons jeg ejer. Men potentielt dubletter af Manticore og Griffon.
Jeg tænker at jeg med de løsdele jeg har til at ligge godt kan transmogriffe Manticoren om til en Hydra eller noget lignende. Men Griffon er der vist ikke nogen der nogensinde har taget skade af at have 2 af...:P Særligt hvis min plan er at spille lidt med Elara og Helynna. De bliver sikkert vældig glade for lidt billige (8 pts for en Griffon/Chimera) warjacks de kan hundse rundt med.

Så den store overordnede og sikkert allerede dødsdømte plan for den korte tid inden MkIII lander må være:
- Anskaffe Elara
- Male:
  • - Epic Vyros
    - Elara
    - Sentinels + UA
    - Banshee
Når så Mk III lander, så vil planen være noget lignende følgende:
  • - Anskaffe Retribution Battlegroup Box Mk III samt Faction Deck MkIII
    - Male Epic Vyros færdig
    - Samle Elara, måske kaste lidt maling på hende
    - Grunde Sentinels + UA.
    - Konstatere at jeg hellere vil have Invictors og sylte maling af Sentinels på ubestemt tid.
    - Male resten af Banshee
    - Lege lidt med Mk III reglerne
Jeg er som det ses ovenfor ikke så naiv at jeg tror at jeg formår at sætte flueben ved andet end at skaffe Elara i løbet af de næste 6 ugers tid... ;)
Så der kommer i denne omgang ikke noget der ligner en lovning på regelmæssige opdateringer (aka, intet er egentlig ændret fra hvordan denne blog hidtil har fungeret...:P)

Besvar