Scyrah's Blade: Mads O's Retribution Blog

Pledges, hobby blogs og andre sammenhængende journaler

Redaktør: Roar

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous
Geografisk sted: Århus N

Re: Scyrah's Blade: Mads O's Retribution Blog

Indlæg af Mads O » tirs jul 26, 2016 10:05 am

Hermed lidt flere tanker. Særligt om Garryth.

Jeg spillede som sagt Garryth i alle mine spil. Og det gik jo for så vidt ganske ok, rent resultatmæssigt. Men jeg synes ikke jeg lavede så meget med Garryth. Han gik egentlig bare rundt, typisk som bagerste mand, og dukkede kun lige frem for at skyde med sine pistoler en enkelt gang i spillet mod Bonde. Og selv dér var han nødt til at booste for at ramme DEF 13 pålideligt. Der var flere ture hvor han ellers bare kastede Gallows på noget tilfældigt indenfor 10" af min Phoenix, kun fordi han ikke kunne nå noget med sine pistoler og havde 5 focus han ellers ikke ville kunne bruge på noget.
Hverken Garryth eller mine Heavy Warjacks lavede et eneste nærkampsangreb i de tre spil. Ydermere uddelte Garryth heller ikke et eneste focus fra sine egne reserver til mine jacks.
Men det var måske heller ikke så skidt endda.
Mine Sentinels var uden tvivl dem der lavede det tunge arbejde. Det skal de selvfølgelig også når de koster 22 points ud af de samlede 89 points i hæren. Mirage på sådan en flok er rigtig rigtig væmmeligt, da de så er relativt svære at jamme og forudse charge lanes fra. Særligt hvis de også lige tager et 3" Vengeance move.
Så når man har Sentinels som forreste bølge, så synes jeg ikke det er så slemt endda at have nogle "heavy hitters" som anden bølge i form af to Heavy Jacks og en caster, når de har ranged weapons med POW 12-14 der kan boostes. Det er dyre points at være lidt passiv med. Men de tunge skud bløder fjenden lidt op dér hvor der er brug for det.

Så min tanke hér er lidt: "Ville det være mere effektivt og mere underholdende hvis jeg havde brugt en hvilken som helst anden caster end Garryth, hvis jeg alligevel ikke har tænkt mig at gå direkte i fjæset på modstanderen med min caster?"
Og til det tror jeg at jeg vil svare "Nej, det synes jeg ikke". Jeg synes Garryth er en fin support caster. Men han er én af de der casters der i mindst samme grad skal have en hær der kan støtte ham som omvendt. Jeg kan godt lide en caster der kan tage sagen i egen hånd hvis det er nødvendigt. Men han må også gerne kunne lidt sjov og spas indtil da. Jeg synes et eller andet sted at de fleste casters falder på den forkerte sted af linien mellem "at kunne det hele i fjæset på modstanderen" og "kunne det hele før modstanderen er i fjæset af dem". Ravyn er en som den eneste anden Retribution caster i stand til nok af "lidt af hvert" til at jeg synes det er rigtig interessant.

Jeg fik ikke rigtig noget ud af Sentry. Jeg kastede den på min Banshee, da det var den der havde den længste RNG i min hær. Men selv 12 tommer er altså for kort når skuddet falder i Maintenance phase. Det hjælper heller ikke at Banshee har RAT 5, hvilket er alt for upålideligt. Ydermere er det jo tanken at Banshee immervæk skal op i nærkamp, så det vil nok være sjældent at den kan bruge sit Sentry skud fra omkring tur 3, så man lidt "spilder" Sentry den tur. Jeg tror derfor at jeg vil fastholde at Arcantrik Force Generator er et oplagt mål. Særligt da den kan skyde mens den er engaged, så man ikke går glip af sit Sentry skud hvis modstander løber ind i den.
Ellers tænker jeg at Eiryss kunne være et godt bud på noget man kunne kaste Sentry på.

Jeg fik som sagt kun brugt Gallows en enkelt gang hvor det var med henblik på faktisk at udrette noget. Og så kastede jeg den yderligere 3 gange i de tre spil, stort set kun for i det mindste at kunne bruge Garryths focus til et eller andet den tur. Men det er en fin spell når der er brug for den. Med Arcane Secrets fra Sylys, så rammer den pålideligt uboostet mod de ting det som regel er interessant at trække rundt med, og boostet POW 13 med Arcane Secrets kan ligeledes sagtens lave betydelige huller i mange ting. Fin spell. Især på en caster der med DEF 17 og Stealth ikke behøver at bekymre sig alt for meget om at have focus til at prevente skade den følgende tur.
De andre af Garryths spells fik jeg ikke kastet. Og det tror jeg heller ikke rigtig at jeg kommer til.

Alt i alt, så var Garryth fin nok til bare at tosse rundt omme bagved. Men han laver ikke så meget spektakulært, hvis alt går som det skal. Jeg tror dog han kommer til sin ret hvis lokummet begynder at brænde lidt. Så kan få lov til at tonse rundt og skyde/dolke/myrde ting mens han undviger alt hvad modstanderens kaster efter ham. Eller "forsøger at undvige" skulle man nok sige. For nok har Garryth DEF 17. Men med alle de buffs/debuffs og ekstra MAT/RAT på modeller hist og hér svarer det jo cirka til DEF 15 i Mk I...

Så det var en fin lille miniturnering. WM/H er et fint lille spil hvis man spiller det i de rette omgivelser og med de rette mennesker. Men jeg kommer nok ikke til at investere i mere Retribution til forstærkninger til ham.
IRL: Mads Ole Gaardsted
Mads O skrev: Det har jeg aldrig sagt.

Brugeravatar
Nixon
Battlegroup Far
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Nixon » tirs jul 26, 2016 8:50 pm

Betydet det så at du er færdig med Retribution, eller er du bare færdig med Garryth?
Jeg er selv lidt træt af at Sentinel er blevet den nye super enhed. Jeg magtet ikke at male dem.
Vi må se, lige nu betragter jeg WMH fra lidt afstand.

Brugeravatar
Mads O
The Ravenous
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af Mads O » tirs jul 26, 2016 10:08 pm

Det betyder såmænd bare at jeg ikke har tænkt mig at købe mere Retribution. Garryth er fin til det han gør. Og han passer også mit spiltemperament fint. Også selvom alle de kloge hoveder siger at alle de andre casters er meget bedre.

Jeg kan fint spille med det jeg har, og jeg påtænker ikke at deltage i noget som helst konkurrencepræget WM/H. Så det kribler ikke efter at anskaffe mere, selvom jeg godt kan se at det jeg kan stille er langt fra optimalt.

Jeg vælger også at betragte WM/H lidt på afstand et lille stykke tid nu. Det var fint lige at prøve det igen. Men den umiddelbare tørst efter at spille spillet er slukket nu.
IRL: Mads Ole Gaardsted
Mads O skrev: Det har jeg aldrig sagt.

Besvar